-
God tilgang på kompetanse
Tilgang på tilstrekkelig og kompetent arbeidskraft er en forutsetning for verdiskaping. Økte krav til kvalitet, effektivitet og energisparing medfører behov både for flere ansatte med spesifikk fagkompetanse og høy rekruttering til bransjene. Byggenæringen ønsker å være en bidragsyter i den tverrpolitiske ambisjonen om å skape en mer praktisk skole, hvor praktiske ferdigheter må spille en viktigere rolle.
-
Starter NHO Byggenæringen Eiendom
NHO Byggenæringen har i høst etablert eiendomsgruppen NHO Byggenæringen Eiendom. Gruppen er opprettet med et eget interimsstyre og skal sikre en sterk stemme for eiendomsaktørene i Norge. Nå rekrutteres også en egen direktør for foreningen.
-
Hvorfor ha orden og ryddighet i prosjektet?
Backe Stor-Oslo fikk i 2023 støtte fra IA-BA til å undersøke hvorvidt orden og ryddighet på byggeplassen har innvirkning på HMS. - Vi har sett mange positive fordeler med å investere mer i orden, ryddighet og gangsoner, sier HMS-leder Kathrine Fagerli Nilssen.
-
BNLs fire stolper
BNL har forankret i organisasjonen fire hovedpilarer for organiseringen av arbeidslivet: 1. Frontfagsmodellen må sikres 2. Lærlingordning 3. Fast ansatte som hovedmodell 4. Høy organisasjonsgrad. En forutsetning er et seriøst arbeidsliv.
-
Åtte hypoteser om byggenæringen
Her er de åtte hypotesene om som utgjør arbeidsunderlaget som vil bli bearbeidet av eksperter i arbeidsgrupper og fremlagt for behandling i styringsgruppen.
-
Fossilfrie og/eller utslippsfrie byggeplasser
En av hovedkildene til utslipp fra bygg- og anleggssektoren er utslipp fra selve byggeprosessen. Det gjelder både klimagassutslipp (CO2-ekv) og utslipp som forårsaker lokal luftforurensning (NOx).
-
Presse
Her finner du pressekontakt og pressebilder for våre talspersoner, og lenke til vårt presserom.
-
10 prosent lærlingemangel i byggenæringen
NHOs nyeste kompetansebarometer viser at byggenæringen mangler 10 prosent av den lærlingemassen næringen trenger. Byggenæringens Landsforening mener utdanningstilbudet må styres av næringslivets behov, ikke elevenes ønsker.