Veileder for valg av seriøse bedrifter
NHO Byggenæringen har utarbeidet en veileder for valg av seriøse bedrifter. Målsettingen er at bedriftene skal gjøre gode valg av underleverandører, (både underentreprenører og innleie av personell), og hindre at useriøse og kriminelle aktører kommer inn i kontraktkjedene. (Oppdatert juni 2022)
Denne veilederen består av:
- Sjekkliste for hele prosessen, fra innledende sjekk av bedrift til ferdigstilt prosjekt
- Maler for:
- Tilbudsforespørsel
- Avklaringsmøte
- Spesielle kontraktsbestemmelser (tilleggsbestemmelser til Norsk Standard)
Om veilederen
BNL anbefaler at sjekklisten og malene innarbeides som en del av bedriftenes kvalitetssystem.
Gjennom veilederen anbefaler BNL viktige seriøsitetsgrep:
- Begrens kontraktskjedens lengde
- Ha oversikt over kontraktsmedhjelpere i kjeden og sørg for forhåndsgodkjennelse
- Forhåndsinnmelding av arbeidstakere på prosjektet
- Krav om HMS–kort for alle fra dag én på prosjektet
- Obligatorisk å kreve SKAV – skjema (innhenting av skatt- og avgiftsinformasjon) fra alle kontraktsmedhjelpere
- Etablere egen rutine for sjekk av faktura
- Grepene er nedfelt i et forslag til en sjekkliste som er gjennomgående for hele prosjektet.
- Det er også utviklet maler for tilbudsforespørsel, avklaringsmøte og spesielle kontraktsbestemmelser som skal bidra til seriøsitet.
Veilederen har blitt til gjennom innspill og dialog både med politiet, skatteetaten og Arbeidstilsynet og har også vært drøftet i Seriøsitetsforumet i byggenæringen. Mange av BNLs medlemsbedrifter har også stilt ressurspersoner til disposisjon og har gitt verdifulle innspill til veilederen.
BNL vil oppdatere veilederen i tråd med endringer i lover og regelverk og ut fra risikoanalyser av kriminalitetstrusselen som bedriftene i næringen står overfor.
Det er mange ulike nettbaserte kilder til den informasjonen som må innhentes og sjekkes. Mange bruker både proff.no, gulesider.no og purehelp.no. BNL anbefaler bruk av StartBANK både til sjekk av leverandører og for å automatisere leverandørovervåking.
A - Bedriftssjekk før tilbudsforespørsel
Bedriftssjekk før tilbudsforespørsel
|
Kontrollpunkter |
Kommentar |
A1 |
Sjekk følgende i www.StartBank.no: Dersom bedriften har gult eller rødt lys i StartBANK, må man foreta en risikovurdering av disse forholdene.
Sjekk ved behov også referanser. Man kan også søke på foretaksnavn på www.einnsyn.no (offentlig elektronisk postjournal) hvor man kan finne f.eks. rapporter fra tidligere tilsyn mv. hos foretaket. Noen dokumenter ligger åpent, eventuelt kan innsyn søkes anonymt, men det tar noen dager å få innsyn. Ved nyopprettede/ukjente foretak, anbefaler vi å søke opp nøkkelpersoner i konkursregisteret. |
BNL anbefaler å stille krav til at underleverandører er registrert i StartBANK, www.startbank.no. Dersom bedriften ikke er registrert i StartBANK, må alle punktene her kontrolleres, i f.eks. brreg.no, eller proff.no – OBS! Ikke oppdatert info. Foretak med omsetning over kr. 50.000, - skal være MVA-registrert. Kapasitet: Omsetning og ansatte med videre må stå i forhold til oppdragets størrelse. OBS! Enkeltpersonforetak kan medføre risiko da de bare unntaksvis har regnskapsplikt (når de i året samlet har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk). |
A2 |
Ved innleie, sjekk også: BNL anbefaler å benytte bemanningsforetak som er Revidert Arbeidsgiver gjennom NHO Service og Handel
BNL anbefaler å stille krav til minimum 80 % stilling. |
Ved innleie av personell, anbefales BNL/EBAs avtalemaler:
(Disse kan fås på forespørsel) Ordningen Revidert Arbeidsgiver er et kvalitetsstempel for bemanningsbyråer, som hvert annet år får en ekstern revisjon av rutiner og praksis når det gjelder sentrale deler av forpliktelser etter arbeidsmiljøloven. Les mer om ordningen og søk etter Reviderte Arbeidsgivere her.
Bedriften som leier inn arbeidstakere er ansvarlig for at innleie er lovlig. Se mer informasjon om når innleie er tillatt her
|
A3
|
Merk at alle foretak som driver næringsvirksomhet i Norge må ha et norsk organisasjonsnummer.
Bekreftelse på registrering må foreligge før oppstartmøte. |
OBS! NUF-foretak kan medføre risiko og grundig kontroll anbefales. NUF-foretak skal ha norsk representant.
Det tar noe tid å gjennomføre nødvendige offentlige registreringer. |
B - Tilbudsforespørsel
|
Kontrollpunkter |
Kommentar |
B1 |
For å sikre at tilbudet oppfyller kravene fra byggherren og hoved-/totalentreprenør i kontrakten, bruk: Mal for tilbudsforespørsel I tilbudsforespørselen vedlegges fullmakt for innhenting av skatt- og avgiftsinformasjon som underleverandøren skal underskrive og returnere sammen med tilbudsbrevet: Skavfullmakt Fullmakten bør ha samme varighet som prosjektet. (Alle virksomheter kan bestille egne opplysninger om skatt og avgift i Altinn. Kopi av attesten leveres til kopimottaker direkte i Altinn innboks. Se mer om RF-1507 Opplysninger om skatt og avgifter.) Sjekk særlig om byggherren har stilt krav om faglærte og lærlinger og ev andre seriøsitetskrav. Slike krav må videreføres i kontraktene med underentreprenører. Ved tilbudsforespørsel til utenlandske foretak bør det spesifiseres at tilbudet skal oppfylle krav i norsk regelverk, herunder:
Eventuelle innvilgede unntak fra arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven skal dokumenteres. |
|
C - Avklaringsmøte
Formålet med et avklaringsmøte med en eller flere tilbydere er å avgjøre hvem man ønsker å inngå kontrakt med basert på følgende kontrollpunkter.
|
Kontrollpunkter |
Kommentar |
C1 |
Bruk mal for avklaringsmøte til å sjekke og referatføre nedenstående kontrollpunkter.
|
Sjekk i StartBANK |
C2 |
Tilgjengelig kapasitet
|
Vurdere opplysningene om ansatte i foretaket mot opplysninger om ansatte i StartBANK
|
C3 |
Forhåndsinnmelding av arbeidstakere Underentreprenøren skal forhåndsinnmelde alle arbeidstakere (ansatte og innleide) til byggeplassens prosjektledelse før oppmøte. Bruk av underleverandører krever skriftlig forhåndsgodkjennelse
|
Ref. pkt. 1 og 2 i BNLs spesielle kontraktsbestemmelser for underentreprise. Merk at enkelte byggherrer også krever skriftlig forhåndsgodkjennelse av UE og innleie. |
C4 |
Ansvarsrett Avklar om underentreprenøren skal ha selvstendig ansvarsrett for sine arbeider. |
|
C5 |
Krav om HMS-kort Bekreftelse på at alle arbeidstakere på prosjektet vil ha HMS-kort før oppstart for adgang til byggeplass. |
|
C6 |
Krav til lønns- og arbeidsvilkår Bekreftelse på at alle arbeidstakere som jobber på kontrakten får:
|
Eventuelle innvilgede unntak fra arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven skal dokumenteres. |
C7 |
Kontrakter gitt til utenlandske selskaper, og alle arbeidstakere som jobber på kontrakten, skal rapporteres til Oppdrags- og arbeidsforholdsregisteret (OAR). Oppdragsgiver plikter å melde kontrakten inn til OAR-registeret før arbeidet starter opp, deretter skal oppdragstaker registrere sine ansatte. |
Se skjema: Oppdragstaker skal gi opplysninger om alle arbeidstakere som jobber på oppdrag i Norge. Skatteetaten vil utstede d-nummer og skattekort etter informasjon gitt på skjema RF-1198. Oppdragsgiver skal gi opplysninger til Skatteetaten om alle oppdrag og underoppdrag som er gitt til et selskap som er hjemmehørende i utlandet, eller til en person som er bosatt i utlandet, dersom verdien på oppdraget overstiger NOK 20 000. |
C8 |
Fullmakt for innhenting av skatte- avgiftsinformasjon (SKAV-skjema) |
Underskrevet fullmakt sendes til: registerinfo@skatteetaten.no |
C9 |
Forsikring og sikkerhetsstillelse Før inngåelse av kontrakt skal følgende foreligge:
Til oppstartmøtet skal foreligge:
|
StartBANK har oversikt over forsikringer for registrerte bedrifter. Forsikringen dekker antall årsverk i foretaket. Dersom det er større endringer enn +/- 10 % skal dekningen justeres. Sjekk om det er samsvar mellom dekning og årsverk. OBS! Yrkesskadeforsikring for utenlandsk arbeidstaker, som ikke er medlem av norsk trygd, følger regelverket i hjemlandet og må dokumenteres. |
C10 |
Internkontroll. Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA)
|
For utenlandsk personell skal eventuell sertifisering fra hjemlandet sendes til Arbeidstilsynet |
D - Kontraktinngåelse
|
Kontrollpunkter |
Kommentarer |
D1 |
Ved inngåelse av avtale med underentreprenør bruk:
Både BNLs spesielle kontraktsbestemmelser for underentrepriser og byggherrens spesielle kontraktsbestemmelser må inntas i avtalen med underentreprenør. Dette kan gjøres ved at man i byggblanketten under "særlige bestemmelser" angir at: "Følgende dokumenter er en del av avtaledokumentet: 1) Entreprenørens spesielle bestemmelser 2) Konkurransegrunnlaget med byggherrens spesielle kontraktbestemmelser (vedlagt) I den grad byggherrens spesielle bestemmelser omhandler de samme forhold som entreprenørens spesielle bestemmelser og er strengere, gjelder byggherrens spesielle bestemmelser."
|
Sjekk hvilken standardkontrakt byggherren har valgt og bruk relevant underentreprisestandard og tilhørende byggblankett.
Se BNLs spesielle kontraktsbestemmelser
Ta kontakt med BNL ved behov for bistand.
|
E - Oppstartsmøte
Før oppstart av arbeid på byggeplass
|
Kontrollpunkter |
Kommentarer |
E1 |
Før oppstart skal sikkerhetsstillelse dokumenteres. Sjekk at underentreprenøren har mottatt SHA-plan for innarbeiding i internkontrollsystemet. Ved bruk av utenlandske foretak skal det senest ved oppstartmøte dokumenteres:
på kontrakten, jf. pkt. C7.
|
Utenlandsk arbeidskraft: OBS! BNL anbefaler å kreve sikkerhetsstillelse fra norsk bank/finansinstitusjon, da utenlandske garantier erfaringsmessig kan by på utfordringer. Se skjema: Blanketten A-1/E 101 bekrefter at vedkommende er omfattet av trygdeordningen i sitt hjemland og er dokumentasjon på at man ikke skal betale trygdeavgift i Norge. Dersom A1/E-101 ikke er fremlagt, skal det beregnes norsk arbeidsgiveravgift etter vanlige regler. |
F- Gjennomføringsfasen
|
Kontrollpunkter |
Kommentarer |
F1 |
Utfør kontroll av HMS-kort A) Fortrinnsvis elektronisk adgangskontroll med bruk av HMS-kort B) Utfør uansett stikkprøve av at arbeidstakere bruker HMS-kort, og dermed har gyldig adgang til byggeplassen |
Arbeidstakere uten gyldig HMS-kort bortvises fra byggeplass Sjekk status på HMS-kort her Gyldig HMS-kort er ingen garanti for gyldig ansettelsesforhold. Stikkprøver med kontroll av arbeidsavtaler anbefales
|
F2 |
Kontroll av lønns- og arbeidsvilkår (påseplikt) Hvor aktivt hoved-/totalentreprenør må gå til verks ved påseplikten beror på om det benyttes kjente eller ukjente underleverandører i kontraktskjeden. Ved bekymringsmelding og ønske om innsyn fra tillitsvalgte skal det innhentes dokumentasjon av arbeidsavtaler, timelister og lønnsslipper fra underleverandører. Kjente underleverandører:
Sett en kort frist for fremleggelse av dokumentasjon. Dersom brudd på kravene til lønns- og arbeidsvilkår avdekkes, skal det settes en kort frist for retting av forholdet. Ukjente underleverandører:
Sett en kort frist for fremleggelse av dokumentasjon. Dersom brudd på kravene til lønns- og arbeidsvilkår avdekkes, skal det settes en kort frist for retting av forholdet. |
Disse anbefalingene oppfyller kravene til rutine for påseplikt, som bedriften må innarbeide i sitt KS-system. Rutinen skiller mellom kjente og ukjente/nye underleverandører. Ytterligere tiltak kan vurderes som f.eks. å sjekke konkursregisteret og om nøkkelpersoner er ilagt karantene. |
F3 |
Forebygging av fakturasvindel
|
|
Lenker og nedlastninger
Nyttige lenker
-
Søk i register for bemanningsforetak
-
Proff
-
Startbank
-
Registerinfo
-
SKAV-skjema
-
RF 1199
-
Utenlandsk selvstendig næringsdrivende - Skatteetaten Utenlandsk selvstendig næringsdrivende - Skatteetaten
-
Utenlandsk aksjeselskap - Skatteetaten Utenlandsk aksjeselskap - Skatteetaten
-
Opplysninger om kontrakt, oppdragstaker og arbeidstakere - Skatteetaten Opplysninger om kontrakt, oppdragstaker og arbeidstakere - Skatteetaten
Ta kontakt hvis du lurer på noe:
Fant du det du lette etter?
Fant du det du lette etter?
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?