- Vi frykter alle oppslagene om krisetilstander i byggenæringen vil ha negativt utslag på rekrutteringen til byggfagene. Samtidig vet vi at næringen vil ha et stort framtidig behov for lærlinger. Disse kampanjene er et tiltak for å jobbe for at antall søkere opprettholdes og helst økes, sier Kjetil Tvedt som er direktør for kompetanse og seriøsitet i NHO Byggenæringen.
Begge kampanjene vil ha «kickoff» i romjulen og fortsette på nyåret frem mot søknadsfristen for videregående utdanning 1. mars.
Foreldrekampanjen vil ha avsender yrkesfag.no. Det er BNL og bransjeforeningenes rekrutteringsplattform, Vi Bygger Norge, som vil være avsender av ungdomskampanjen.
– Vi er veldig glade for at flere landsforeninger ønsker å være med på å utvide foreldrekampanjen. Foreldre er viktige rådgivere for sine barn i utdanningsvalg. Vi er mange foreninger i NHO, som jobber for at flere skal velge yrkesfag. Fordommene er de samme uavhengig av fag. Vi har en felles interesse i at foreldre som utdanningsrådgivere, har best mulig kunnskap om den yrkesfaglige utdanningsveien. Vi mener nå å få mer ut av ressursene ved å samarbeide med flere om å oppnå dette, sier Tvedt. Samarbeidspartnere i foreldrekampanjen i tillegg til BNL er NHO Sjøfart, Nelfo, Fornybar Norge, Norges Bilbransjeforbund, Byggevareindustriens Forening og WorldSkills Norway.
Informere foreldre og inspirere ungdommer
Kampanjene har et felles mål om å opplyse og inspirere foreldre og ungdom om de mange mulighetene innenfor yrkesfag og byggfag. Kampen mot fordommer om yrkesfag står sentralt i foreldrekampanje, og målet er å vise mangfoldet og fremtidsmulighetene yrkesutdanninger tilbyr.
I ungdomskampanjen hører man fra ungdommer som selv har valgt byggfag, og viser filmer fra skolehverdagen deres. Ungdommene forteller med eget språk, i deres egne kanaler hvorfor de har valgt byggfag.