Bakgrunn og erfaringer
Alle prosjekter starter med en planleggingsfase, og allerede her legges mange føringer for hvor trygt det blir å bygge. Det å planlegge for god tilkomst, adkomstveier og krandekning i tidligfasen vil få stor betydning senere for logistikken på en byggeplass, dvs. inn- og uttransport av materialer samt intern materialhåndtering. Mangelfull logistikkplanlegging forårsaker både skader og helseplager, særlig muskel og skjelettplager, knyttet til manuell løfting og håndtering av materialer. En byggeplass preget av orden og ryddighet vil også bidra til forsvarlig materialhåndtering, ved at det muliggjør bruk av f.eks. rullende transportutstyr. (Backe Stor Oslo har utført et prosjekt hvor de ser på sammenhenger mellom HMS-kvalitet og orden og ryddighet, ref. tema 2. Fysisk og kjemisk arbeidsmiljø) Planleggingen må omfatte hele livsløpet til byggeplassen, inkl. ferdigstillelse og drift.
I petroleumsindustrien er logistikk et eget fag som styres gjennom hele prosjektutviklingen. Logistikk som fag bør gis høyere prioritet i bygg og anlegg, helt fra planleggingsstadiet. Flere av de store BA-entreprenørene har framhevet dette som en av de viktigste HMS-utfordringene fordi det gir helse- og sikkerhetsmessige gevinster både i byggefasen og driftsfasen. Det holder ikke med et skippertak, logistikken må styres. Det er byggherrene og de prosjekterende som "er først ute" og som har de beste mulighetene til å legge gode føringer for en stor del av materialhåndteringen i byggefasen.
Inkluderende Arbeidsliv bransjeprogram for bygg og anlegg (IA-BA) har involvert seg i mulighetene for å planlegge bort fare og helseplager i planleggingsfasen. Programmet har utfordret store og små rådgiverselskaper til å engasjere seg i kunnskapsutvikling innen "HMS og logistikk", med finansieringsbistand fra IA-BA.
En annen viktig grunn til at IA-BA har tatt tak i "HMS i prosjektering" som prioritert utfordring er for å bidra til at sikkerhet, helse og arbeidsmiljø blir vektlagt og ivaretatt på linje med de klassiske fagene; struktur, arkitektur, elektro, ventilasjon etc. Det er viktig at SHA/HMS blir inkludert i produksjonsgrunnlaget (tegningsgrunnlaget) slik at de blir en integrert del av beslutningsgrunnlaget for prosjektledelsen. I dag er det tegningsløshet som gjelder, dvs. at mest mulig informasjon legges inn i digitale modeller (BIM; BygningsInformasjonsModellering). SHA/HMS-krav bør i større grad inn i BIM-modellen slik at SHA/HMS kan vurderes sammen med alle andre krav til byggeobjektet. IA-BA har derfor initiert prosjekter og bidratt med støtte til prosjekter som fremmer digital samhandling i BIM.
Begrepene HMS og SHA forvirrer flere. HMS stammer fra Internkontrollforskriften og kravene gjelder enhver bedriftsorganisasjon. SHA stammer fra Byggherreforskriften og stiller krav til ivaretakelse av sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i prosjekter. Innholdsmessig er det en forskjell da "M" i HMS også omfatter krav til ytre miljø, mens A i SHA omfatter arbeidsmiljø (ikke ytre miljø). H og S i de to begrepene omhandler stort sett det samme.