Formkrav

En oppsigelse skal være skriftlig, og fra arbeids­giver skal oppsigelsen enten overleveres personlig til arbeidstakeren eller sendes rekommandert.

Det stilles også krav til innholdet i en oppsi­gelse. Hva oppsigelsen skal inneholde, fremgår av arbeidsmiljøloven § 15-4.

Oppsigelsen må inneholde opplysninger om:

  • arbeidstakers rett til å kreve forhandlinger
  • arbeidstakers rett til å reise søksmål
  • arbeidstakers rett til å fortsette i stillingen
  • fristen for å kreve forhandlinger
  • fristen for å kreve å stå i stilling
  • fristene for å gå til søksmål
  • fortrinnsrett til ny tilsetning dersom oppsigelsen er begrunnet i arbeidsmangel
  • hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt


Manglende oppfyllelse av formkravene i § 15-4 medfører alvorlige konsekvenser. Det står i § 15-5 (1), jf § 17-4:

"Dersom arbeidsgiverens oppsigelse ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder de opplysninger som er nevnt i § 15-4, gjelder ingen søksmålsfrist. Dersom arbeidstakeren går til søksmål innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted, skal opp­sigelsen kjennes ugyldig, med mindre særlige om­stendigheter gjør dette åpenbart urimelig."