En oppsigelse skal være skriftlig, og fra arbeidsgiver skal oppsigelsen enten overleveres personlig til arbeidstakeren eller sendes rekommandert.
Det stilles også krav til innholdet i en oppsigelse. Hva oppsigelsen skal inneholde, fremgår av arbeidsmiljøloven § 15-4.
Oppsigelsen må inneholde opplysninger om:
- arbeidstakers rett til å kreve forhandlinger
- arbeidstakers rett til å reise søksmål
- arbeidstakers rett til å fortsette i stillingen
- fristen for å kreve forhandlinger
- fristen for å kreve å stå i stilling
- fristene for å gå til søksmål
- fortrinnsrett til ny tilsetning dersom oppsigelsen er begrunnet i arbeidsmangel
- hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt
Manglende oppfyllelse av formkravene i § 15-4 medfører alvorlige konsekvenser. Det står i § 15-5 (1), jf § 17-4:
"Dersom arbeidsgiverens oppsigelse ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder de opplysninger som er nevnt i § 15-4, gjelder ingen søksmålsfrist. Dersom arbeidstakeren går til søksmål innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, med mindre særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig."