Er bedriften klar for å ta imot digitale sykemeldinger?

Publisert: 12.01.2018 Endret: 03.11.2017

Arbeidstakere i hele landet kan nå bruke hele den digitale sykmeldingen. Hittil har sykmeldingens siste del, søknaden om sykepenger, vært tilgjengelig i digital versjon bare i noen deler av landet. Fra 15. januar gjelder den i alle fylker.

Digitalisering -.jpg

Hele prosessen, fra man oppsøker fastlegen til pengene er utbetalt, kan nå skje digitalt. Foreløpig gjelder det for arbeidstakere som blir sykmeldt hos en fastlege, med noen få unntak. Sykmeldinger som blir skrevet ut på sykehus er foreløpig ikke digitale. Arbeidet med digitaliseringen fortsetter og skal omfatte stadig flere områder.

Alle arbeidsgivere må gjøre seg klare

Når en arbeidstaker har valgt å bruke den digitale søknaden om sykepenger, må arbeidsgiveren gå til Altinn for å finne den.  Dette betyr at alle arbeidsgivere nå må gjøre seg klare til å ta imot det som kommer i Altinn. Les mer på nav.no/digitalsykmelding.

Skal støtte oppfølgingen på arbeidsplassen

Den nye digitale oppfølgingsplanen er allerede tilgjengelig i sin første versjon og i bruk i noen bedrifter. Alle som ønsker det kan nå ta den i bruk. Oppfølgingsplanen gjør det lettere for både arbeidstakeren og arbeidsgiveren å kartlegge hvilke muligheter som finnes på arbeidsplassen. Hensikten er at arbeidstakeren kan få mulighet til å jobbe i kombinasjon med sykmelding og at sykefraværet kan bli så kort som mulig.

Les mer utfyllende om dette på Arbinn.no